Søk
  • Hallgeir Martinsen

Mindre stress, sterkere immunforsvar, økt velbehag og kreativitet, gratis!

Oppdatert: april 9


Vi lever i dag i en spesiell tid, for mange en tid fylt med usikkerhet, angst og en kilde til uro. I forrige uke kunne du lese i innlegget «Kontrollèr det kontrollèrbare», og om hvordan det å prøve å ha styring på noe som ligger utenfor din kontroll er en kilde til uro i seg selv. Per i dag ser det ut til at vi har lyktes med alle de strenge restriksjonene Norge innførte 12. mars, vi vant slaget men det gjenstår å vinne krigen.


I mellomtiden ønsker jeg å fortelle deg om en fantastisk kilde til mindre stress, lavere puls, og mindre stresshormoner i blodet. Kort sagt du får det bedre med deg selv. får mer overskudd og styrker immunforsvaret. Det hele kan du få HELT GRATIS!




"Shinrin-yoku" kalles fenomenet, på norsk blir det direkte oversatt «Skogs-bading». Fenomenet kommer fra Japan, og skogsbading innebærer å oppholde seg og å ta inn atmosfæren i skogen. Det er en rekke studier som har tatt for seg dette, og i en artikkel hvor man så på tidligere forskning og gjennomførte et nytt eksperiment så man klart og tydelig at det å oppholde seg i skogen sørger for: lavere konsentrasjon av kortisol (stresshormon) i blodet, lavere puls, lavere blodtrykk, økt aktivitet i det para-sympatiske nervesystemet (som roer oss ned), og lavere aktivitet i det sympatiske-nervesystemet (som girer oss opp/sørger for fight or flight respons).

I en annen studie så man at det å være ute i skog og mark i bare 20-30 minutter ga best effekt på alle parametrene, hvor 10 minutter også hadde effekt. Deltagerne i denne studien var ute i skogen tre ganger i uken. Så er vi så heldige her i Norge at vi er omgitt av natur på alle kanter, så å ta seg en gåtur i et naturområde, i skogen eller i en park et par ganger i uka vil ha god effekt på helsen

din, og du vil kunne oppleve at du mer blir rolig,

mindre stressa og kjenner en følelse av velbehag i større grad.

I tillegg ser man også at det å oppholde seg i naturen gjør oss mer kreative, øker vår evne til å tenke fleksibelt, og å få nye ideer og mer inspirasjon når vi trenger å løse utfordrende oppgaver.


Så nå har du muligheten, og sannsynligvis tiden til å gjøre noe godt for helsen din, gratis og i tillegg får du med alle oppsidene ved å være fysisk aktivitet. God tur!


Kilder:

-https://link.springer.com/article/10.1007/s12199-009-0086-9

-https://environhealthprevmed.biomedcentral.com/articles/10.1007/s12199-009-0091-z

-https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.00722/full#h1

- https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1618866715000138

45 visninger

 All rights reserved ©2020 by OptimaltMentalt.