Søk
  • Hallgeir Martinsen

Del 3: Finnes det en motgift til stresset?

Da er vi kommet til tredje og siste del i denne stresserien. Vi har nå sett på det grunnleggende om stress, og i forrige artikkel lærte vi mer om hva som virkelig stresser oss mennesker, og hvorfor det er sånn. I siste del spør vi; finnes det en motgift mot dette stresset? Kan vi gjøre noe med dette stresset som påføres oss som følge av frykten for å bli dømt av andre, og ikke la oss påvirke av denne sosiale evalueringstrusselen?

Som vi lærte sist er vår selvtillit langt mer skjør nå enn for 700 år siden, siden det er blitt mer et "meg", enn "oss". Her kommer vi til en viktig del av det å ikke bli like påvirket av den sosiale evalueringstrusselen, og det er søken etter å ha en kontroll på livet. Grunnen til at det å føle at vi har kontroll er bra for vår mentale og fysiske helse er at det lar deg beskytte ditt «selv». Et «selv» som er truet resulterer i at kroppen spyr ut stresshormoner og girer opp immunforsvaret langt mer enn nesten alle andre former for stress (som vi lærte om i forrige artikkel).


Visste du for eksempel at de som vinner en Oscar lever i snitt 4 år lenger enn deres nominerte kolleger som ikke vinner? Eller at nobelprisvinnere i snitt lever 1 til 2 år lenger enn andre nominerte som ikke vinner? En tror at dette har med kontroll å gjøre, da faktorer som penger, status og andre helsefaktorer er medregnet i denne aldersgevinsten. Det man tror er en avgjørende faktor er hva det å vinne en slik pris representerer. Å vinne en så gjev pris, i et yrke hvor man er under konstant press til å levere, og er under konstant evaluering av andre (media, aviser, tv, osv.) gir denne prisen en beskyttelsen av «jeg»’et fra andres negative fordommer, det er en slags livslang sikkerhet for at du har kontroll på livet ditt.


Vi kan også ta eksempelet med to sekretærer i samme selskap, med samme utdannelse, med samme arbeidsmengde. Hvorfor er det slik at den ene føler seg overarbeidet, utbrent og superstresset, mens den andre jobber i ro og mak og føler at alt går som det skal? Svaret ligger igjen i, kontroll. Den ene sekretæren klarer å utøve kontroll over timing og arbeidsflow, og klarer å balansere arbeidsmengden sin, mens den andre ser på alt som stress og lar seg rive med av dette stresset som skaper "distress" vi snakkes om tidligere.


Seligman utførte et eksperiement i 1972, som involverte elektrosjokk. Den ene gruppen av deltakere fikk følelsen av kontroll (ved å vite når støtet kom) og den andre fikk støt randomisert. Gruppen som ikke var i kontroll over støtene gikk inn i en slags apatisk tilstand, "lært hjelpesløshet", som også kan gi depresjon og angst. Så ja, kontroll eller i det minste en følelse av kontroll i hverdagen og arbeidslivet ditt kan hjelpe deg til å redusere det opplevde stresset, og beskytte oss mot dets helseskadelige effekter. En har også sett at mennesker som ikke føler at de har kontroll i livet generelt får høyere verdier av kortisol i blodet under stressende omgivelser. Troen på å ha kontroll i livet er som en motgift mot stress. Ved å ha en indre følelse av kontroll vil kroppen pumpe mindre kortisol rundt i blodet, og gjennom et helt liv blir kroppen spart for mye belastning som følge av disse stresshormonene. Da slipper hjernen de stadige «overdosene» av disse hormonene som krymper hjerneceller og deres kontaktpunkt, spesielt i hjernens sensitive hukommelsessentre.

Det er viktig å få med seg at en ikke alltid må ha full kontroll over livet, det går ikke. Livet er i stadig bevegelse, og uforutsette ting kan skje hele tiden. Det viktige er å føle at en har kontroll over livet sitt. Et tips til å forstå dette bedre kan være å lese artikkelen om "Kontroller det kontrollerbare" for å få innsikt i hva dette innebærer. Videre, når vi lærer å finne kjærlighet til oss selv, å stå trygt i oss selv vil påvirkningen fra den sosiale evalueringstrusselen også miste sin makt over deg. Da lærer du deg å ikke bry deg så mye hva andre synes om deg, du er bra nok i deg selv, og du har dine venner, din familie uansett hva andre synes om deg! Mine tips til å mestre dette mer er bla. å legge vekk sosiale medier i større grad, da blir det færre mennesker og liv å sammenligne seg selv med, utøv mindfulness for å finne roen og tryggheten i deg selv, og dyrk dine relasjoner til andre!

Ha en strålende helg alle sammen.


Kilde:

The Winner effect - How power affects your brain

Calm - meditation




41 visninger

 All rights reserved ©2020 by OptimaltMentalt.